
Předmět MSM se zaměřuje na vícerozměrné statistické metody a jejich praktické využití při analýze reálných dat. Součástí výuky jsou ukázky...
Kurz „Pedagogicko-psychologická diagnostika“ seznamuje studenty se základy diagnostiky v pedagogické praxi a jejími možnostmi při rozpoznávání individuálních potřeb žáků. Zaměřuje se na cíle, metody a limity PPDg, její vztah k oborové diagnostice a význam diferenciální a vývojové diagnostiky včetně využití žákovských portfolií.
Kurz zdůrazňuje roli učitele jako detekčního a podpůrného článku při spolupráci s odborníky z oblasti psychosociální péče. Zabývá se také vznikem a prevencí psychických odchylek, včetně témat jako jsou poruchy příjmu potravy, závislosti, sebepoškozování, poruchy chování, autismus či epilepsie.
Součástí je přehled možností intervence a podpory žáků se SVP či psychickými obtížemi, včetně krizové intervence. Kurz je zakončen reflexí a evaluací výuky.
Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka je klíčovým vstupem pro pochopení a porozumění žákovi v rámci edukačního procesu. Pedagogicko-psychologická diagnostika má svoje obecné charakteristiky, které jsou však různě proměnné v rámci oborové diagnostiky, neb každý obor má ještě své specifické požadavky na žáka/studenta/učitele, které je nutné zohlednit ve výuce. V předmětu bude věnována primárně pozornost psychickým dysfunkcím, které jsou typické pro daný věk žáků a informacím, jak s tím může ve výuce zacházet nejen sám učitel, ale jaké možné další subjekty (ve školském systému ale i mimo sektor školství) může pozvat k řešení situace.
Student by měl být schopen vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie.
Po absolvování kurzu bude student schopen popsat principy, cíle, možnosti a limity pedagogicko-psychologické diagnostiky a vysvětlit její vztah k oborové diagnostice. Dokáže objasnit základní pojmy a příčiny vybraných psychických odchylek a onemocnění, rozpoznat jejich zjevné projevy a identifikovat symptomy, které lze detekovat ve školním prostředí. Zároveň bude umět popsat systém podpory, který může pedagog využít při práci se žákem vykazujícím známky psychických obtíží nebo onemocnění.
Fakulta pedagogická
KPS/PPDI
Od 1. 12. 2025 do 31. 1. 2026
Letní semestr 2025/2026
Místnost – UF138
Středa 18:30 – 20:10
18. 02. 2026 – 13. 05. 2026
Budova FST, areál Bory
Kontaktní výuka : 26h
Vpracování seminární práce: 26h
Univerzitní 22, Plzeň
Pro více informací o mikrocertifikátech klikněte ZDE.
Po splnění všech požadovaných předmětů prosím vyplňte žádost o vystavení mikrocertifikátu.

Předmět MSM se zaměřuje na vícerozměrné statistické metody a jejich praktické využití při analýze reálných dat. Součástí výuky jsou ukázky...

Předmět seznamuje studenty se základy pravděpodobnosti a matematické statistiky. Zaměřuje se na náhodné veličiny, rozdělení, deskriptivní statistiku, intervaly spolehlivosti a...

Naučte se základy pěvecké techniky a porozumějte principům správného používání hlasu pro kvalitní pěvecký výkon.

Objevte rozmanitost výtvarného světa – naučte se rozlišovat materiály a chápat umělecké koncepty minulosti i současnosti.

Procvičte si němčinu v kontextu – propojte jazykové dovednosti s reáliemi a aktuálním děním v německy mluvících zemích.