
Objevte fascinující svět kvantových výpočtů – od kvantových jevů a qubitů přes logické operace až po řešení úloh v kontextu...
Předmět MVOGZ se zaměřuje na teoretické i praktické aspekty obsahové transformace témat z obecné fyzické a socioekonomické geografie pro potřeby výuky na druhém stupni základní školy. V úvodní části je představena teorie obsahové transformace s důrazem na její specifika v geografii. Následuje aplikace těchto principů na témata z obecné geografie, a to formou konkrétních modelových ukázek a cvičení zaměřených na převod odborného obsahu do podoby vhodné pro žáky základních škol. Pozornost je věnována výběru obsahu výuky, formulování cílů i didaktickému ztvárnění (např. využívání moderních vyučovacích metod a strategií, využívání různých typů pomůcek a technologií do výuky). Předmět tak podporuje schopnost studentů propojit znalosti z fyzické i humánní geografie s didaktickými dovednostmi a rozvíjet jejich kompetence v oblasti tvorby výukových materiálů a plánování výuky. V rámci seminářů studenti plánují, realizují a vzájemně hodnotí modelové vyučovací hodiny zaměřené na témata obecné geografie.
Studenti vysvětlí principy a specifika didaktické transformace v geografii. Didakticky transformují témata z obecné geografie na úrovni odpovídající druhému stupni ZŠ. Studenti syntetizují své znalosti z fyzické i humánní geografie, z obecně didaktických a oborově-didaktických předmětů a aplikují je při plánování a realizaci modelových vyučovacích hodin. Vysvětlí pojetí oboru jako celku a definují komplexní vzdělávací cíle, zejména rozvoj geografického myšlení. Diskutují možnosti uplatnění principů vědeckého myšlení ve výuce geografie. Studenti do svých modelových hodin vhodně zařazují tradiční i moderní vyučovací metody a organizační formy, kombinují vhodné strategie učení pro výuku geografie (mentální, myšlenkové, sémantická mapy atd.), vybírají relevantní zdroje geografických informací a vhodně využívají techniku (výukové programy, modely, prezentace, geograficky zaměřené aplikace, Google Earth atd.). Studenti na příkladech exponátů v SC Techmania posoudí didaktickou transformaci vybraných geografických jevů. Studenti se orientují v současném stavu výzkumů ve fyzické i humánní geografii a dokáží vybírat témata k didaktické transformaci pro žáky ZŠ.
Student by měl být schopen rozlišit různé přístupy k vedení vyučovacího procesu a chápat rozdílné pohledy na postavení učitele a žáka. Očekává se porozumění základním pojmům kurikulárních dokumentů a schopnost vymezit klíčové kategorie vyučovacího procesu, jako jsou cíle výuky, obsah učiva, metody, organizační formy, didaktické prostředky, i podmínky výuky. Student by měl umět vysvětlit pojmy z obecné fyzické a humánní geografie, kartografie a GIS.
Dále se předpokládá schopnost analyzovat kurikulární dokumenty a na jejich základě provést didaktickou transformaci obsahu u zvoleného tématu, včetně přípravy, realizace a následné reflexe vyučovací jednotky. Student by měl umět vytvářet vhodné problémové úlohy, které stimulují poznávací zájmy žáků, a analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických měřítkách.
Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit pojem didaktická transformace a popsat její specifika v různých oborech geografie. Umí identifikovat a využívat relevantní zdroje informací, jako jsou odborné články, publikace, internetové stránky, modely a další materiály vhodné pro výuku zeměpisu. Zná také technické vybavení, například výukové programy, modely, prezentace či aplikaci Google Earth, které napomáhají zpřístupnit složitější geografická témata žákům. Dále rozumí obsahu a významu formálního i neformálního vzdělávání.
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse.
Fakulta pedagogická
CBG/MVOGZ
Od 15. 6. 2025 do 31. 8. 2025
Zimní semestr 2025/2026
Přednáška – Místnost UX 236
Úterý 17:35 – 19:15 hod.
16. 09. 2025 – 16. 12. 2025
Seminář – Místnost UX 236
Čtvrtek 13:00 – 15:35 hod.
18. 09. 2025 – 11. 12. 2025
Budova FST, areál Bory
Kontaktní výuka: 65h
Individuální projekt: 40h
Příprava na zkoušku: 50h
Po přihlášení budete přesměrováni na e-přihlášku, kde je nutné registraci dokončit.
Univerzitní 22, Plzeň
Objevte fascinující svět kvantových výpočtů – od kvantových jevů a qubitů přes logické operace až po řešení úloh v kontextu...
Prohloubení znalostí gramatiky německého jazyka se zaměřením na složitější jazykové jevy včetně vedlejších vět, předložek a časování.
Zdokonalení odborné němčiny pro profesní komunikaci – od porozumění ekonomickým textům až po psaní korespondence a vedení rozhovorů.