Mimořádné studium ZČU

MODERNÍ METODY VE VÝUCE OBECNÉ GEOGRAFIE

Předmět MVOGZ se zaměřuje na teoretické i praktické aspekty obsahové transformace témat z obecné fyzické a socioekonomické geografie pro potřeby výuky na druhém stupni základní školy. V úvodní části je představena teorie obsahové transformace s důrazem na její specifika v geografii. Následuje aplikace těchto principů na témata z obecné geografie, a to formou konkrétních modelových ukázek a cvičení zaměřených na převod odborného obsahu do podoby vhodné pro žáky základních škol. Pozornost je věnována výběru obsahu výuky, formulování cílů i didaktickému ztvárnění (např. využívání moderních vyučovacích metod a strategií, využívání různých typů pomůcek a technologií do výuky). Předmět tak podporuje schopnost studentů propojit znalosti z fyzické i humánní geografie s didaktickými dovednostmi a rozvíjet jejich kompetence v oblasti tvorby výukových materiálů a plánování výuky. V rámci seminářů studenti plánují, realizují a vzájemně hodnotí modelové vyučovací hodiny zaměřené na témata obecné geografie.

CÍL PŘEDMĚTU:

Studenti vysvětlí principy a specifika didaktické transformace v geografii. Didakticky transformují témata z obecné geografie na úrovni odpovídající druhému stupni ZŠ. Studenti syntetizují své znalosti z fyzické i humánní geografie, z obecně didaktických a oborově-didaktických předmětů a aplikují je při plánování a realizaci modelových vyučovacích hodin. Vysvětlí pojetí oboru jako celku a definují komplexní vzdělávací cíle, zejména rozvoj geografického myšlení. Diskutují možnosti uplatnění principů vědeckého myšlení ve výuce geografie. Studenti do svých modelových hodin vhodně zařazují tradiční i moderní vyučovací metody a organizační formy, kombinují vhodné strategie učení pro výuku geografie (mentální, myšlenkové, sémantická mapy atd.), vybírají relevantní zdroje geografických informací a vhodně využívají techniku (výukové programy, modely, prezentace, geograficky zaměřené aplikace, Google Earth atd.). Studenti na příkladech exponátů v SC Techmania posoudí didaktickou transformaci vybraných geografických jevů. Studenti se orientují v současném stavu výzkumů ve fyzické i humánní geografii a dokáží vybírat témata k didaktické transformaci pro žáky ZŠ.

VSTUPNÍ POŽADAVKY NA STUDENTA:

Student by měl být schopen rozlišit různé přístupy k vedení vyučovacího procesu a chápat rozdílné pohledy na postavení učitele a žáka. Očekává se porozumění základním pojmům kurikulárních dokumentů a schopnost vymezit klíčové kategorie vyučovacího procesu, jako jsou cíle výuky, obsah učiva, metody, organizační formy, didaktické prostředky, i podmínky výuky. Student by měl umět vysvětlit pojmy z obecné fyzické a humánní geografie, kartografie a GIS.

 

Dále se předpokládá schopnost analyzovat kurikulární dokumenty a na jejich základě provést didaktickou transformaci obsahu u zvoleného tématu, včetně přípravy, realizace a následné reflexe vyučovací jednotky. Student by měl umět vytvářet vhodné problémové úlohy, které stimulují poznávací zájmy žáků, a analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických měřítkách.

PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ:

GARANTI A VYUČUJÍCÍ:

VÝSLEDKY UČENÍ:

Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit pojem didaktická transformace a popsat její specifika v různých oborech geografie. Umí identifikovat a využívat relevantní zdroje informací, jako jsou odborné články, publikace, internetové stránky, modely a další materiály vhodné pro výuku zeměpisu. Zná také technické vybavení, například výukové programy, modely, prezentace či aplikaci Google Earth, které napomáhají zpřístupnit složitější geografická témata žákům. Dále rozumí obsahu a významu formálního i neformálního vzdělávání.

PRO DOSAŽENÍ ODBORNÝCH ZNALOSTÍ JSOU UŽÍVÁNY VYUČOVACÍ METODY:

Přednáška založená na výkladu,

Přednáška s demonstrací,

Přednáška s diskusí,

Analyticko-kritická práce s textem,

Diskuse.

KATEGORIE

ORGANIZÁTOR:

Fakulta pedagogická

ZKRATKA PŘEDMĚTU:

CBG/MVOGZ

TERMÍN ZÁPISU:

Od 15. 6. 2025 do 31. 8. 2025

TERMÍN KONÁNÍ:

Zimní semestr 2025/2026

ROZVRH PŘEDMĚTU:

Přednáška – Místnost UX 236

Úterý 17:35 – 19:15 hod.

16. 09. 2025 – 16. 12. 2025

Seminář – Místnost UX 236

Čtvrtek 13:00 – 15:35 hod.

18. 09. 2025 – 11. 12. 2025

Budova FST, areál Bory

FORMA STUDIA:

Kontaktní výuka: 65h

Individuální projekt: 40h

Příprava na zkoušku: 50h 

ZPŮSOB ZAKONČENÍ:

6 KREDITŮ

CENA: 5400 Kč

Po přihlášení budete přesměrováni na e-přihlášku, kde je nutné registraci dokončit.

ADRESA

Univerzitní 22, Plzeň

DOPORUČENÉ KURZY

  • Akademický rok 2025/2026
  • Akademický rok 2025/2026 LS
  • Anglický jazyk
  • Český jazyk
  • Chemie
  • Fyzika
  • Geografie
  • Hudba
  • Informační technologie
  • Matematika
  • Německý jazyk
  • Právo
  • Programování
  • Psychologie
  • Ruský jazyk
  • Středoškoláci
  • Tělesná výchova
  • Upskilling
  • Volnočasové
  • Výtvarná výchova
Němčina B5

Prohloubení znalostí gramatiky německého jazyka se zaměřením na složitější jazykové jevy včetně vedlejších vět, předložek a časování.

Více kurzů

End of Content.