Mimořádné studium ZČU

PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA ČTENÍ A PSANÍ

1. Pedagogická diagnostika na prvním stupni ZŠ – obsah a rozsah, pedagogická diagnostika pregramotnosti.
2. Pedagogická diagnostika ve vztahu k nácviku techniky čtení.
3. Pedagogická diagnostika ve vztahu k fonematickému čtení, sémantickému čtení a čtení s porozuměním.
4. Konkrétní obtíže při nácviku písmen a jejich příčiny; postupy při nápravě.
5. Konkrétní obtíže při nácviku slabik otevřených a zavřených a jejich příčiny; dopomoc a náprava.
6. Konkrétní obtíže při nácviku dvojhlásek, měkkých skupin hlásek, souhláskových shluků; možné příčiny, náprava.
7. Konkrétní obtíže při nácviku čtení slov a vět; příčinné souvislosti; postupy při nápravě.
8. Obtíže a dopomoc při nácviku předložek slabičných a neslabičných; příčinné souvislosti.
9. Pedagogická diagnostika ve vztahu k nácviku techniky psaní.
10. Hrubá a jemná motorika ve vztahu k procesu psaní.
11. Grafomotorika a vizuomotorika ve vztahu k procesu psaní.
12. Sluchová a zraková percepce ve vztahu k procesu psaní.
13. Pedagogická diagnostika konkrétních obtíží v písemném projevu žáků; příčinné souvislosti, dopomoc, náprava.

CÍL PŘEDMĚTU:

Poučit o obsahu a rozsahu pedagogické diagnostiky na 1. stupni ZŠ při nácviku čtení a psaní. Představit konkrétní obtíže žáků při nácviku techniky čtení společně s ověřenými diagnostickými postupy, kterými lze identifikovat příčinu potíží, a to zejména v oblasti sluchové percepce, zrakové percepce, orientace a úrovně vývoje řeči. Demonstrovat konkrétní obtíže žáků při nácviku vázaného písma společně s ověřenými diagnostickými postupy, kterými lze identifikovat příčinu potíží, a to zejména v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky, orientace, zrakové percepce a vizuomotoriky. Poučit o diagnostice úchopu psacího náčiní a nápravě nekorektního úchopu. Orientovat se ve specifických chybách v psaném projevu, jež jsou způsobeny nezralými percepčními oblastmi; zvládnout je odlišit od ryze pravopisných chyb. Diagnostika specifických chyb a jejich náprava.

VSTUPNÍ POŽADAVKY NA STUDENTA:

Student by měl ovládat základní pojmy z foneticko-fonologické roviny a orientovat se v klasifikaci českých hlásek. Očekává se schopnost objasnit postupy při nácviku techniky čtení a vázaného písma, používat ve svém projevu spisovný jazyk a dodržovat zásady správné výslovnosti. Student by měl být schopen plynule číst bez poruch a napsat všechna písmena české abecedy (malá i velká) na úrovni vzoru v písance.

PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ:

GARANTI A VYUČUJÍCÍ:

VÝSLEDKY UČENÍ:

Po absolvování předmětu student prokazuje schopnost reflexe metodických postupů používaných při nácviku čtení a psaní. Dokáže vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení čtenářského i písemného projevu žáků základní školy. Student umí popsat vztahy mezi nedostatky ve čtecím procesu či psaní (včetně grafomotorického projevu) a jejich příčinami. Na základě diagnostických zjištění je schopen navrhnout vhodné postupy nápravy při obtížích, které se objevují v rámci čtenářského procesu nebo procesu psaní.

PRO DOSAŽENÍ ODBORNÝCH ZNALOSTÍ JSOU UŽÍVÁNY VYUČOVACÍ METODY:

Přednáška s demonstrací,

Přednáška s aktivizací studentů,

Přednáška s analýzou videozáznamu,

Výuka podporovaná multimédii,

Seminární výuka (diskusní metody),

Řešení problémů,

Diskuse,

Inscenační metody (hraní rolí),

Seminární výuka (badatelské metody),

Kooperativní výuka,

Demonstrace dovedností,

KATEGORIE

ORGANIZÁTOR:

Fakulta pedagogická

ZKRATKA PŘEDMĚTU:

KČJ/DCP1

TERMÍN ZÁPISU:

Od 15. 6. 2025 do 31. 8. 2025

TERMÍN KONÁNÍ:

Zimní semestr 2025/2026

ROZVRH PŘEDMĚTU:

Rozvrh bude upřesněn v blízké době.

VŠECHNY FORMY STUDIA:

E-learning: 50h

ZPŮSOB ZAKONČENÍ:

3 KREDITY

CENA: 2700 Kč

Po přihlášení budete přesměrováni na e-přihlášku, kde je nutné registraci dokončit.

ADRESA

Veleslavínova 42, Plzeň

DOPORUČENÉ KURZY

  • Academic year 2025/2026
  • Art education
  • Chemistry
  • Czech
  • English
  • Geography
  • German
  • High school students
  • IT
  • Law
  • Leisure
  • Music
  • Physical education
  • Physics
  • Programming
  • Psychology
  • Russian
  • Upskilling

RULES FOR ENROLLMENT IN MIMOŘÁDNÉ STUDIUM Before submitting an application, applicants interested in lifelong learning should familiarize themselves with all...

MORE

End of Content.