RULES FOR ENROLLMENT IN MIMOŘÁDNÉ STUDIUM Before submitting an application, applicants interested in lifelong learning should familiarize themselves with all...
1. Pedagogická diagnostika na prvním stupni ZŠ – obsah a rozsah, pedagogická diagnostika pregramotnosti.
2. Pedagogická diagnostika ve vztahu k nácviku techniky čtení.
3. Pedagogická diagnostika ve vztahu k fonematickému čtení, sémantickému čtení a čtení s porozuměním.
4. Konkrétní obtíže při nácviku písmen a jejich příčiny; postupy při nápravě.
5. Konkrétní obtíže při nácviku slabik otevřených a zavřených a jejich příčiny; dopomoc a náprava.
6. Konkrétní obtíže při nácviku dvojhlásek, měkkých skupin hlásek, souhláskových shluků; možné příčiny, náprava.
7. Konkrétní obtíže při nácviku čtení slov a vět; příčinné souvislosti; postupy při nápravě.
8. Obtíže a dopomoc při nácviku předložek slabičných a neslabičných; příčinné souvislosti.
9. Pedagogická diagnostika ve vztahu k nácviku techniky psaní.
10. Hrubá a jemná motorika ve vztahu k procesu psaní.
11. Grafomotorika a vizuomotorika ve vztahu k procesu psaní.
12. Sluchová a zraková percepce ve vztahu k procesu psaní.
13. Pedagogická diagnostika konkrétních obtíží v písemném projevu žáků; příčinné souvislosti, dopomoc, náprava.
Poučit o obsahu a rozsahu pedagogické diagnostiky na 1. stupni ZŠ při nácviku čtení a psaní. Představit konkrétní obtíže žáků při nácviku techniky čtení společně s ověřenými diagnostickými postupy, kterými lze identifikovat příčinu potíží, a to zejména v oblasti sluchové percepce, zrakové percepce, orientace a úrovně vývoje řeči. Demonstrovat konkrétní obtíže žáků při nácviku vázaného písma společně s ověřenými diagnostickými postupy, kterými lze identifikovat příčinu potíží, a to zejména v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky, orientace, zrakové percepce a vizuomotoriky. Poučit o diagnostice úchopu psacího náčiní a nápravě nekorektního úchopu. Orientovat se ve specifických chybách v psaném projevu, jež jsou způsobeny nezralými percepčními oblastmi; zvládnout je odlišit od ryze pravopisných chyb. Diagnostika specifických chyb a jejich náprava.
Student by měl ovládat základní pojmy z foneticko-fonologické roviny a orientovat se v klasifikaci českých hlásek. Očekává se schopnost objasnit postupy při nácviku techniky čtení a vázaného písma, používat ve svém projevu spisovný jazyk a dodržovat zásady správné výslovnosti. Student by měl být schopen plynule číst bez poruch a napsat všechna písmena české abecedy (malá i velká) na úrovni vzoru v písance.
Po absolvování předmětu student prokazuje schopnost reflexe metodických postupů používaných při nácviku čtení a psaní. Dokáže vysvětlit postupy pedagogické diagnostiky při hodnocení čtenářského i písemného projevu žáků základní školy. Student umí popsat vztahy mezi nedostatky ve čtecím procesu či psaní (včetně grafomotorického projevu) a jejich příčinami. Na základě diagnostických zjištění je schopen navrhnout vhodné postupy nápravy při obtížích, které se objevují v rámci čtenářského procesu nebo procesu psaní.
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Inscenační metody (hraní rolí),
Seminární výuka (badatelské metody),
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Fakulta pedagogická
KČJ/DCP1
Od 15. 6. 2025 do 31. 8. 2025
Zimní semestr 2025/2026
Rozvrh bude upřesněn v blízké době.
E-learning: 50h
Po přihlášení budete přesměrováni na e-přihlášku, kde je nutné registraci dokončit.
Veleslavínova 42, Plzeň
RULES FOR ENROLLMENT IN MIMOŘÁDNÉ STUDIUM Before submitting an application, applicants interested in lifelong learning should familiarize themselves with all...
Learn how to work effectively with text and data – from formatting documents to analyzing spreadsheets.
Introduction to the legal systems of the Jewish and Islamic traditions – comparison, specifics, and cultural-legal contexts of two important...