RULES FOR ENROLLMENT IN MIMOŘÁDNÉ STUDIUM Before submitting an application, applicants interested in lifelong learning should familiarize themselves with all...
Předmět MVOGZ se zaměřuje na teoretické i praktické aspekty obsahové transformace témat z obecné fyzické a socioekonomické geografie pro potřeby výuky na druhém stupni základní školy. V úvodní části je představena teorie obsahové transformace s důrazem na její specifika v geografii. Následuje aplikace těchto principů na témata z obecné geografie, a to formou konkrétních modelových ukázek a cvičení zaměřených na převod odborného obsahu do podoby vhodné pro žáky základních škol. Pozornost je věnována výběru obsahu výuky, formulování cílů i didaktickému ztvárnění (např. využívání moderních vyučovacích metod a strategií, využívání různých typů pomůcek a technologií do výuky). Předmět tak podporuje schopnost studentů propojit znalosti z fyzické i humánní geografie s didaktickými dovednostmi a rozvíjet jejich kompetence v oblasti tvorby výukových materiálů a plánování výuky. V rámci seminářů studenti plánují, realizují a vzájemně hodnotí modelové vyučovací hodiny zaměřené na témata obecné geografie.
Studenti vysvětlí principy a specifika didaktické transformace v geografii. Didakticky transformují témata z obecné geografie na úrovni odpovídající druhému stupni ZŠ. Studenti syntetizují své znalosti z fyzické i humánní geografie, z obecně didaktických a oborově-didaktických předmětů a aplikují je při plánování a realizaci modelových vyučovacích hodin. Vysvětlí pojetí oboru jako celku a definují komplexní vzdělávací cíle, zejména rozvoj geografického myšlení. Diskutují možnosti uplatnění principů vědeckého myšlení ve výuce geografie. Studenti do svých modelových hodin vhodně zařazují tradiční i moderní vyučovací metody a organizační formy, kombinují vhodné strategie učení pro výuku geografie (mentální, myšlenkové, sémantická mapy atd.), vybírají relevantní zdroje geografických informací a vhodně využívají techniku (výukové programy, modely, prezentace, geograficky zaměřené aplikace, Google Earth atd.). Studenti na příkladech exponátů v SC Techmania posoudí didaktickou transformaci vybraných geografických jevů. Studenti se orientují v současném stavu výzkumů ve fyzické i humánní geografii a dokáží vybírat témata k didaktické transformaci pro žáky ZŠ.
Student by měl být schopen rozlišit různé přístupy k vedení vyučovacího procesu a chápat rozdílné pohledy na postavení učitele a žáka. Očekává se porozumění základním pojmům kurikulárních dokumentů a schopnost vymezit klíčové kategorie vyučovacího procesu, jako jsou cíle výuky, obsah učiva, metody, organizační formy, didaktické prostředky, i podmínky výuky. Student by měl umět vysvětlit pojmy z obecné fyzické a humánní geografie, kartografie a GIS.
Dále se předpokládá schopnost analyzovat kurikulární dokumenty a na jejich základě provést didaktickou transformaci obsahu u zvoleného tématu, včetně přípravy, realizace a následné reflexe vyučovací jednotky. Student by měl umět vytvářet vhodné problémové úlohy, které stimulují poznávací zájmy žáků, a analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických měřítkách.
Po absolvování předmětu student dokáže vysvětlit pojem didaktická transformace a popsat její specifika v různých oborech geografie. Umí identifikovat a využívat relevantní zdroje informací, jako jsou odborné články, publikace, internetové stránky, modely a další materiály vhodné pro výuku zeměpisu. Zná také technické vybavení, například výukové programy, modely, prezentace či aplikaci Google Earth, které napomáhají zpřístupnit složitější geografická témata žákům. Dále rozumí obsahu a významu formálního i neformálního vzdělávání.
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse.
Fakulta pedagogická
CBG/MVOGZ
Od 15. 6. 2025 do 31. 8. 2025
Zimní semestr 2025/2026
Rozvrh bude upřesněn v blízké době.
Kontaktní výuka: 65h
Individuální projekt: 40h
Příprava na zkoušku: 50h
Po přihlášení budete přesměrováni na e-přihlášku, kde je nutné registraci dokončit.
Univerzitní 22, Plzeň
RULES FOR ENROLLMENT IN MIMOŘÁDNÉ STUDIUM Before submitting an application, applicants interested in lifelong learning should familiarize themselves with all...
Learn how to work effectively with text and data – from formatting documents to analyzing spreadsheets.
Introduction to the legal systems of the Jewish and Islamic traditions – comparison, specifics, and cultural-legal contexts of two important...