
Získejte dovednosti pro rozpoznání a řešení obtíží v čtení a psaní – od diagnostiky po návrh účinné podpory žáků.
1. Cíle a obsah výuky čtení v prvním ročníku, návaznost na předškolní výuku, školní zralost, rané čtení.
2. Příprava na čtení, vývoj CNS ve vztahu ke čtení, rozvoj fonematického sluchu, rozvoj zrakové percepce.
3. Motorické čtení. Fonematické čtení, sémantické čtení. Vizuální stres.
4. Genetická metoda a možnosti jejího uplatnění v současné škole.
5. Možnost uplatnění globálního čtení v současné škole.
6. Analyticko-syntetická metoda, etapy nácviku čtení, reedukační postupy.
7. Analyticko-syntetická metoda a současné slabikáře.
8. Metoda Sfumato a její možnosti v současné škole.
9. Plánování a příprava na vyučovací hodinu, skládací abeceda, alternativní pomůcky a výukové materiály. Motivace ve výuce čtení, možnosti aktivizace žáků, výběr konkrétních jazykových her, rozvíjení slovní zásoby.
10. Psychologické a pedagogické základy výuky čtení.
11. Práce s textem, automatizace čtení, specifické zvláštnosti literární výchovy v první třídě.
12. Nedostatky ve čtení a poruchy čtení, orientační diagnostika.
13. Klasifikace a hodnocení čtení.
Poučit o elementárním čtení ve vztahu k vývoji nervové soustavy dítěte. Poučit o konkrétních metodických postupech – jednotlivé metody porovnat. Seznámit s nejnovějšími slabikáři a uvést do praxe současný nácvik čtení v první třídě. Poučit o některých poruchách čtení. Orientovat se v základních diagnostických metodách. Plánovat a připravit vyučování.
Po absolvování předmětu student prokazuje znalosti potřebné k reflexi písemného projevu s ohledem na věk žáka, dokáže objasnit proces zápisu dítěte do 1. ročníku základní školy a umí popsat sledování zralosti jednotlivých oblastí centrální nervové soustavy jako předpoklad úspěšného psaní u předškoláků a raných školáků. Dále umí vysvětlit vztah mezi vývojem mozku, vývojem motoriky a procesem psaní, objasnit vývoj laterality ruky a oka, popsat správný úchop ruky i správné návyky při psaní, a také charakterizovat nácvik psaní odpovídající jednotlivým vývojovým obdobím dítěte. V neposlední řadě dokáže objasnit principy opravování a hodnocení písemného projevu žáků.
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Diskuse,
Inscenační metody (hraní rolí),
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností.
Zimní semestr 2025/2026
Kontaktní výuka: 39h
Příprava na souhrnný test: 15h
Příprava prezentace: 5h
Semestrální práce: 40h
Po přihlášení budete přesměrováni na e-přihlášku, kde je nutné registraci dokončit.
Velesnavínova 42, Plzeň
Získejte dovednosti pro rozpoznání a řešení obtíží v čtení a psaní – od diagnostiky po návrh účinné podpory žáků.
Porozumějte vývoji dětského psaní – od prvních tahů až po hodnocení písemného projevu s ohledem na věk a individuální potřeby...
Naučte se vést děti k prvním čtenářským krůčkům – od vývoje nervové soustavy přes výběr metod a slabikářů až po...
Zvládněte základy programování – naučte se navrhovat algoritmy, psát funkční kód a efektivně pracovat s daty a soubory.