Mimořádné studium ZČU

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA A INTERVENCE

Kurz se zaměřuje na pedagogicko-psychologickou diagnostiku (PPDg) a její význam v procesu vzdělávání. Studenti se seznámí s cíli, metodami, možnostmi i limity diagnostiky ve vztahu k oborové specifice jednotlivých předmětů. Kurz rozlišuje diferenciální a vývojovou diagnostiku a zdůrazňuje význam žákovských portfolií jako nástroje pro sledování individuálního pokroku. Důležitou součástí je pochopení diagnostiky jako prostředku k odhalování potenciálu i limitů žáků a k efektivní individualizaci výuky.

 

Součástí kurzu je také seznámení s možnostmi detekční a podpůrné role učitele, se spoluprací s odborníky ze státní i nestátní psychosociální sféry a s metodami prevence vzniku psychických odchylek. Kurz se věnuje problematice raných traumat, poruchám příjmu potravy, závislostem, sebepoškozování, neurotickým projevům i patologické emocionalitě. Studenti se naučí rozpoznávat a vhodně reagovat na projevy poruch chování, autismu či epilepsie a osvojí si základy intervence a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či psychickými obtížemi, včetně principů krizové intervence.

CÍL PŘEDMĚTU:

Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka je klíčovým vstupem pro pochopení a porozumění žákovi v rámci edukačního procesu. Pedagogicko-psychologická diagnostika má svoje obecné charakteristiky, které jsou však ?různě proměnné? v rámci oborové diagnostiky, neb každý obor má ještě své specifické požadavky na žáka/studenta/učitele, které je nutné zohlednit ve výuce. V předmětu bude věnována primárně pozornost psychickým dysfunkcím, které jsou typické pro daný věk žáků a informacím, jak s tím může ve výuce zacházet nejen sám učitel, ale jaké možné další subjekty (ve školském systému ale i mimo sektor školství) může pozvat k řešení situace.

VSTUPNÍ POŽADAVKY NA STUDENTA:

Student by měl být schopen vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie, a charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti.

PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ:

GARANTI A VYUČUJÍCÍ:

VÝSLEDKY UČENÍ:

Absolvent kurzu dokáže popsat základní principy, cíle, možnosti a limity pedagogicko-psychologické diagnostiky a chápe její vztah k oborové diagnostice. Orientuje se v základních pojmech týkajících se psychických odchylek a onemocnění, umí vysvětlit jejich příčiny a rozpoznat zjevné projevy i symptomy, které se mohou objevit ve školním prostředí. Zná systém podpory, který může pedagog využít při práci se žáky s psychickými obtížemi, a dokáže navrhnout vhodné úpravy individuálního vzdělávacího plánu (IVP) pro žáky s duševními či behaviorálními poruchami. Umí specifikovat roli pedagogického asistenta a přizpůsobit organizaci i průběh výuky individuálním potřebám žáků s psychickou odchylkou.

PRO DOSAŽENÍ ODBORNÝCH ZNALOSTÍ JSOU UŽÍVÁNY VYUČOVACÍ METODY:

  • Přednáška s diskusí,
  • Přednáška s aktivizací studentů,
  • Samostudium.

KATEGORIE

ORGANIZÁTOR:

Fakulta pedagogická

ZKRATKA PŘEDMĚTU:

KPS/PPDI

TERMÍN ZÁPISU:

Od 1. 12. 2025 do 31. 1. 2026

TERMÍN KONÁNÍ:

Letní semestr 2025/2026

ROZVRH PŘEDMĚTU:

Místnost – UF138

Středa 18:30 – 20:10

18. 02. 2026 – 13. 05. 2026

Budova FST, areál Bory

FORMA STUDIA:

Kontaktní výuka : 26h

Vypracování seminární práce: 26h

ZPŮSOB ZAKONČENÍ:

2 KREDITY

CENA: 1800 Kč

ADRESA

Univerzitní 2762/22, Plzeň

PRO ZÍSKÁNÍ MIKROCERTIFIKÁTU JE POTŘEBA SI ZAPSAT NÁSLEDUJÍCÍ PŘEDMĚTY

Pro více informací o mikrocertifikátech klikněte ZDE.

Po splnění všech požadovaných předmětů prosím vyplňte žádost o vystavení mikrocertifikátu.

  • Akademický rok 2025/2026 LS
  • Akademický rok 2025/2026 ZS
  • Anglický jazyk
  • Český jazyk
  • Cestování
  • Chemie
  • Cizí jazyky
  • Ekonomie
  • Fyzika
  • Geografie
  • Historie
  • Hudba
  • Informační technologie
  • Matematika
  • Materiály
  • Německý jazyk
  • Právo
  • Programování
  • Psychologie
  • Ruský jazyk
  • Sociologie
  • Středoškoláci
  • Tělesná výchova
  • Upskilling
  • Volnočasové
  • Výtvarná výchova
Pravděpodobnost a statistika A

Předmět seznamuje studenty se základy pravděpodobnosti a matematické statistiky. Zaměřuje se na náhodné veličiny, rozdělení, deskriptivní statistiku, intervaly spolehlivosti a...

DOPORUČENÉ KURZY

  • Akademický rok 2025/2026 LS
  • Akademický rok 2025/2026 ZS
  • Anglický jazyk
  • Český jazyk
  • Cestování
  • Chemie
  • Cizí jazyky
  • Ekonomie
  • Fyzika
  • Geografie
  • Historie
  • Hudba
  • Informační technologie
  • Matematika
  • Materiály
  • Německý jazyk
  • Právo
  • Programování
  • Psychologie
  • Ruský jazyk
  • Sociologie
  • Středoškoláci
  • Tělesná výchova
  • Upskilling
  • Volnočasové
  • Výtvarná výchova