
Předmět MSM se zaměřuje na vícerozměrné statistické metody a jejich praktické využití při analýze reálných dat. Součástí výuky jsou ukázky...
Kurz se zaměřuje na pedagogicko-psychologickou diagnostiku (PPDg) a její význam v procesu vzdělávání. Studenti se seznámí s cíli, metodami, možnostmi i limity diagnostiky ve vztahu k oborové specifice jednotlivých předmětů. Kurz rozlišuje diferenciální a vývojovou diagnostiku a zdůrazňuje význam žákovských portfolií jako nástroje pro sledování individuálního pokroku. Důležitou součástí je pochopení diagnostiky jako prostředku k odhalování potenciálu i limitů žáků a k efektivní individualizaci výuky.
Součástí kurzu je také seznámení s možnostmi detekční a podpůrné role učitele, se spoluprací s odborníky ze státní i nestátní psychosociální sféry a s metodami prevence vzniku psychických odchylek. Kurz se věnuje problematice raných traumat, poruchám příjmu potravy, závislostem, sebepoškozování, neurotickým projevům i patologické emocionalitě. Studenti se naučí rozpoznávat a vhodně reagovat na projevy poruch chování, autismu či epilepsie a osvojí si základy intervence a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či psychickými obtížemi, včetně principů krizové intervence.
Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka je klíčovým vstupem pro pochopení a porozumění žákovi v rámci edukačního procesu. Pedagogicko-psychologická diagnostika má svoje obecné charakteristiky, které jsou však ?různě proměnné? v rámci oborové diagnostiky, neb každý obor má ještě své specifické požadavky na žáka/studenta/učitele, které je nutné zohlednit ve výuce. V předmětu bude věnována primárně pozornost psychickým dysfunkcím, které jsou typické pro daný věk žáků a informacím, jak s tím může ve výuce zacházet nejen sám učitel, ale jaké možné další subjekty (ve školském systému ale i mimo sektor školství) může pozvat k řešení situace.
Student by měl být schopen vysvětlit základní pojmy z obecné a vývojové psychologie, a charakterizovat psychické jevy a strukturu osobnosti.
Absolvent kurzu dokáže popsat základní principy, cíle, možnosti a limity pedagogicko-psychologické diagnostiky a chápe její vztah k oborové diagnostice. Orientuje se v základních pojmech týkajících se psychických odchylek a onemocnění, umí vysvětlit jejich příčiny a rozpoznat zjevné projevy i symptomy, které se mohou objevit ve školním prostředí. Zná systém podpory, který může pedagog využít při práci se žáky s psychickými obtížemi, a dokáže navrhnout vhodné úpravy individuálního vzdělávacího plánu (IVP) pro žáky s duševními či behaviorálními poruchami. Umí specifikovat roli pedagogického asistenta a přizpůsobit organizaci i průběh výuky individuálním potřebám žáků s psychickou odchylkou.
Fakulta pedagogická
KPS/PPDI
Od 1. 12. 2025 do 31. 1. 2026
Letní semestr 2025/2026
Místnost – UF138
Středa 18:30 – 20:10
18. 02. 2026 – 13. 05. 2026
Budova FST, areál Bory
Kontaktní výuka : 26h
Vypracování seminární práce: 26h
Univerzitní 2762/22, Plzeň
Pro více informací o mikrocertifikátech klikněte ZDE.
Po splnění všech požadovaných předmětů prosím vyplňte žádost o vystavení mikrocertifikátu.

Předmět MSM se zaměřuje na vícerozměrné statistické metody a jejich praktické využití při analýze reálných dat. Součástí výuky jsou ukázky...

Předmět seznamuje studenty se základy pravděpodobnosti a matematické statistiky. Zaměřuje se na náhodné veličiny, rozdělení, deskriptivní statistiku, intervaly spolehlivosti a...

Naučte se základy pěvecké techniky a porozumějte principům správného používání hlasu pro kvalitní pěvecký výkon.

Objevte rozmanitost výtvarného světa – naučte se rozlišovat materiály a chápat umělecké koncepty minulosti i současnosti.

Procvičte si němčinu v kontextu – propojte jazykové dovednosti s reáliemi a aktuálním děním v německy mluvících zemích.